Meldingprocedures bij voorvallen in de luchtvaart

Meldingprocedures bij voorvallen in de luchtvaart

Veiligheid staat bij alles wat we doen centraal.

Naast het interne onderzoek dat LVNL uitvoert naar voorvallen, zijn wij op basis van Europese Verordeningen ook verplicht om voorvallen in de luchtvaart te melden aan andere partijen. LVNL informeert de onderstaande partijen over voorvallen die hebben plaatsgevonden in ons werkgebied.

Analysebureau Luchtvaartvoorvallen  

Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) ontvangt meldingen van luchtvaartvoorvallen in Nederland en voert daar analyses op uit. De resultaten van deze analyses kunnen de sector helpen beoordelen in hoeverre maatregelen bijdragen aan de verdere verbetering van de vliegveiligheid. De registraties worden ook opgenomen in de Europese databank voor luchtvaartongevallen.  

LVNL is wettelijk verplicht voorvallen te melden die een belangrijk risico voor de luchtvaartveiligheid kunnen vormen, ook bij het ABL. Dit doet LVNL binnen de geldende wettelijke termijn van 72 uur na constatering van het voorval. De meldingen van LVNL aan het ABL zijn geanonimiseerd om de herleidbaarheid naar personen te beperken.  

Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar voorvallen en trekt daaruit lessen. Zo draagt de Raad bij aan veiliger procedures en organisatie - en daarmee aan een veiliger Nederland. De OVV voert deze onderzoeken uit in verschillende sectoren, waaronder de luchtvaart. Ze brengen de leerpunten in kaart en doen waar mogelijk aanbevelingen om de veiligheid te verbeteren. Het doel is om te leren van de gebeurtenissen, niet om een schuldige partij aan te wijzen.    

LVNL is wettelijk verplicht de volgende typen voorvallen aan OVV te melden:  

  • Een noodsituatie (“mayday”);  
  • Een (bijna) botsing tussen vliegtuigen (airprox);  
  • Een (bijna) botsing tussen een vliegtuig en een obstakel op de grond;  
  • Een al dan niet afgebroken start vanaf een niet in gebruik zijnde baan of een bezette baan, of vanaf een niet door de verkeersleiding toegewezen baan;  
  • Een landing op een niet in gebruik zijnde of bezette baan, of op een niet door de verkeersleiding toegewezen baan;  
  • Een vliegtuig dat van de baan raakt tijdens start of landing;  
  • Een runway incursion (op een baan die in gebruik is).  

Na de melding van een voorval of incident besluit de OVV of leden van het onderzoeksbureau ter plaatse willen gaan, of verder onderzoek nodig is en welke informatie ze bij diverse partijen, waaronder LVNL, opvragen.

Openbaar Ministerie

In het kader van Just Culture in de luchtvaart en ons streven naar transparantie en openheid, melden wij ernstige voorvallen ook aan het Openbaar Ministerie (OM). Op deze manier is het OM direct op de hoogte en kan het later onze analyse en eventuele verbetermaatregelen raadplegen via onze website. Door onze transparantie richting het OM is de behoefte aan eigen opsporingsonderzoek van hun kant kleiner, wat een positieve invloed heeft op onze interne meldingsbereidheid.