Belangrijke stap in ontwikkeling nieuw luchtverkeersleidingssysteem

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft in de nacht van 16 op 17 december voor het eerst 20 vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polarisgebouw op Schiphol-Oost.

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft in de nacht van 16 op 17 december voor het eerst 20 vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polarisgebouw op Schiphol-Oost.  Met deze “Night Live Operation” zet LVNL een belangrijke stap naar de in gebruik name van een nieuw luchtverkeersleidingssysteem. De komende jaren gaat LVNL verder met ontwikkeling, testen en uitbreiding van het systeem voordat het geïmplementeerd wordt. 

Mark van Knippenberg, directeur Operations van LVNL: "LVNL werkt elke dag aan het veilig, vlot en verantwoord begeleiden van het vliegverkeer door het Nederlandse luchtruim. Om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen, is een nieuw luchtverkeersleidingssysteem nodig. In een van de meest complexe stukjes luchtruim van Europa is dat niet eenvoudig. We moeten bovendien het systeem vervangen terwijl het dagelijkse werk van de luchtverkeersleiders gewoon doorgaat. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling is het daadwerkelijk veilig begeleiden van vliegtuigen vanuit onze nieuwe radarzaal; een stap die we nu succesvol hebben gezet.” 

We moeten het systeem vervangen terwijl het dagelijkse werk van de luchtverkeersleiders gewoon doorgaat.

Mark van Knippenberg Directeur Operations van LVNL

Veilig, vlot verantwoord en betrouwbaar 

Het huidige luchtverkeersleidingssysteem (AAA) is al bijna 30 jaar veilig en betrouwbaar, maar is toe aan vervanging. AAA nadert het einde van de gebruiksduur. Het nieuwe systeem gaat er voor zorgen dat vliegroutes geoptimaliseerd worden, wat leidt tot lager brandstofgebruik, lagere CO₂-uitstoot en een efficiëntere reis voor passagiers.

Bovendien sluit LVNL met het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem aan bij de ontwikkelingen van de Europese wet- en regelgeving voor een Single European Sky. LVNL ontwikkelt het systeem in samenwerking met luchtverkeersleidingsorganisaties uit andere landen. Dit doet LVNL om gezamenlijk vliegroutes te kunnen verbeteren en om de kosten voor ontwikkeling te delen.   

Complex project in een complex luchtruim 

In Nederland vinden veel verschillende vliegbewegingen plaats, zowel civiel als militair, in een relatief klein luchtruim. Ook de situatie in de lucht rondom Schiphol is met veelvuldig wisselende start- en landingsbanen complex en onvergelijkbaar met andere luchthavens. Dat zorgt ervoor dat het nieuwe systeem geconfigureerd moet worden voor de Nederlandse situatie. Om het systeem te laten aansluiten op het hoge veiligheidsniveau dat LVNL en de luchtruimgebruikers nastreven, moet nog veel werk verzet worden. Daarnaast moet het systeem gevalideerd en getest worden voordat alle luchtverkeersleiders getraind kunnen worden om er veilig mee te werken. En dat terwijl de dagelijkse operatie van luchtverkeersleiding gewoon doorgaat: alsof je de cockpit aan het verbouwen bent tijdens de vlucht.

Resultaten en planning

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan ontwikkeling van hardware en de bouw en het testen van software voor het nieuwe systeem. Zo is er een datacenter gerealiseerd waar alle noodzakelijke hardware staat die het onder andere mogelijk maakt verschillende (internationale) systemen aan elkaar te koppelen. Er is een compleet nieuwe operationele zaal gebouwd met werkplekken voor onze luchtverkeersleiders in het nieuwe gebouw Polaris. In de huidige planning gaat LVNL uit van een volledige ingebruikname tussen eind 2026 en 2028. 

Tot die tijd zorgt LVNL elke dag voor een veilige begeleiding van het vliegverkeer met het huidige luchtverkeersleidingssysteem.