Veilig, vlot verantwoord en betrouwbaar
Het huidige luchtverkeersleidingssysteem (AAA) is al bijna 30 jaar veilig en betrouwbaar, maar is toe aan vervanging. AAA nadert het einde van de gebruiksduur. Het nieuwe systeem gaat er voor zorgen dat vliegroutes geoptimaliseerd worden, wat leidt tot lager brandstofgebruik, lagere CO₂-uitstoot en een efficiëntere reis voor passagiers.
Bovendien sluit LVNL met het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem aan bij de ontwikkelingen van de Europese wet- en regelgeving voor een Single European Sky. LVNL ontwikkelt het systeem in samenwerking met luchtverkeersleidingsorganisaties uit andere landen. Dit doet LVNL om gezamenlijk vliegroutes te kunnen verbeteren en om de kosten voor ontwikkeling te delen.
Complex project in een complex luchtruim
In Nederland vinden veel verschillende vliegbewegingen plaats, zowel civiel als militair, in een relatief klein luchtruim. Ook de situatie in de lucht rondom Schiphol is met veelvuldig wisselende start- en landingsbanen complex en onvergelijkbaar met andere luchthavens. Dat zorgt ervoor dat het nieuwe systeem geconfigureerd moet worden voor de Nederlandse situatie. Om het systeem te laten aansluiten op het hoge veiligheidsniveau dat LVNL en de luchtruimgebruikers nastreven, moet nog veel werk verzet worden. Daarnaast moet het systeem gevalideerd en getest worden voordat alle luchtverkeersleiders getraind kunnen worden om er veilig mee te werken. En dat terwijl de dagelijkse operatie van luchtverkeersleiding gewoon doorgaat: alsof je de cockpit aan het verbouwen bent tijdens de vlucht.
Resultaten en planning
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan ontwikkeling van hardware en de bouw en het testen van software voor het nieuwe systeem. Zo is er een datacenter gerealiseerd waar alle noodzakelijke hardware staat die het onder andere mogelijk maakt verschillende (internationale) systemen aan elkaar te koppelen. Er is een compleet nieuwe operationele zaal gebouwd met werkplekken voor onze luchtverkeersleiders in het nieuwe gebouw Polaris. In de huidige planning gaat LVNL uit van een volledige ingebruikname tussen eind 2026 en 2028.
Tot die tijd zorgt LVNL elke dag voor een veilige begeleiding van het vliegverkeer met het huidige luchtverkeersleidingssysteem.