Extra systeemondersteuning in verkeerstoren voor veiligere baaninzet op Schiphol

Extra systeemondersteuning in verkeerstoren voor veiligere baaninzet op Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft een nieuwe veiligheidsfunctie in het luchtverkeersleidingssysteem op de verkeerstorens van Schiphol. 

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft een nieuwe veiligheidsfunctie in het luchtverkeersleidingssysteem op de verkeerstorens van Schiphol. De nieuwe functie waarschuwt de luchtverkeersleider door het blokkeren van de digitale vliegstrippen voor een baan die niet beschikbaar is. Dit veiligheidsvangnet voorkomt dat een baan die nog niet beschikbaar is gesteld, gebruikt wordt. De veiligheid bij het in gebruik nemen van een start- of landingsbaan verbetert hierdoor. 

Op het scherm van de torenluchtverkeersleider staan de verschillende start- en landingsbanen aangegeven, inclusief een digitale vliegstrip (Electronic Flight Strip) voor ieder vliegtuig. De luchtverkeersleider plaatst de vliegstrippen op zijn of haar scherm bij de baan die gebruikt wordt voor de start of landing van het vliegtuig. José Daenen, Directeur Operations van LVNL: “Door de extra veiligheidsfunctie in het systeem krijgen luchtverkeersleiders als een baan wordt geselecteerd die niet beschikbaar is, een digitale waarschuwing. Ook worden de niet beschikbare banen door het systeem duidelijk gemarkeerd met een rode kleur op het scherm. Op het moment dat de luchtverkeersleider alsnog toestemming geeft om te starten of te landen op die baan, volgt een extra waarschuwing. Door te zorgen dat vliegtuigen alleen kunnen starten of landen op een baan die beschikbaar is, verbeteren we de veiligheid op Schiphol nog verder.”

Implementatie veiligheidsfunctie

Door de invoering van Electronic Flight Strips in april 2019 werd het mogelijk extra veiligheidsfuncties in het systeem te bouwen. Deze functie is de eerste veiligheidsverbetering die vanaf 2019 is ontwikkeld na ingebruikname van het systeem en is in de nacht van 16 op 17 maart 2020 succesvol geïmplementeerd. Op 18 januari 2020 zijn er zestien vliegtuigen geland op een baan die niet beschikbaar was gesteld, met deze systeemondersteuning worden dergelijke situaties voorkomen.

Deze maatregel is onderdeel van de ‘Roadmap Veiligheidsverbetering Schiphol’ van Integral Safety Management System (ISMS), een samenwerkingsverband tussen verschillende partijen voor het verder verbeteren van de veiligheid op Schiphol.

Extra systeemondersteuning in verkeerstoren voor veiligere baaninzet op Schiphol

Extra systeemondersteuning in verkeerstoren voor veiligere baaninzet op Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft een nieuwe veiligheidsfunctie in het luchtverkeersleidingssysteem op de verkeerstorens van Schiphol.