LVNL gunt SDATS opdracht tot bouw van innovatieve Remote Tower technologie

LVNL gunt SDATS opdracht tot bouw van innovatieve Remote Tower technologie

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aan Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) de opdracht gegund voor het ontwikkelen, plaatsen en onderhouden van de Remote Tower technologie op Schiphol-Oost. 

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aan Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) de opdracht gegund voor het ontwikkelen, plaatsen en onderhouden van de Remote Tower technologie op Schiphol-Oost. LVNL gaat de toren- en naderingsverkeersleiding van de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport vanaf eind 2021 vanaf Schiphol-Oost uitvoeren. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de innovatieve Remote Tower technologie. Een concept waarmee een torenverkeersleider op een andere locatie door middel van camera’s zicht heeft op een luchthaventerrein en het nabije luchtruim. De naderingsverkeersleiding wordt vanaf radarposities gedaan. 

LVNL ziet ernaar uit om de Remote Tower technologie samen met SDATS verder te ontwikkelen en in Nederland in gebruik te nemen. Hans-Peter Spies, General Manager van de Regional Unit bij LVNL, licht toe: “SDATS heeft bewezen een gedegen Remote Tower technologie te kunnen leveren. De aanpak van SDATS onderscheidt zich in de aandacht voor de verandering van de huidige manier van verkeersafhandeling naar de afhandeling met een Remote Tower. SDATS zal ons ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van het systeem, veiligheidsanalyses en trainingen van luchtverkeersleiders. De overgang naar het werken met de Remote Tower technologie wordt op deze manier zorgvuldig getest en voorbereid. We zien Remote Tower ook als een volgende stap naar een verdere digitalisering van de luchtverkeersleiding en naar het integreren van nieuwe mogelijkheden voor onze klanten.”

“We zijn trots dat we het vertrouwen van LVNL hebben gekregen om de Remote Tower technologie te leveren om hun toekomstige luchtverkeersleiding infrastructuur waar te maken. Dit contract is het eerste die een landelijke implementatie betreft. Met onze tweede generatie van digitale torens heeft Nederland mogelijkheden van wereldklasse. Wij zien LVNL als de perfecte partner om ons concept verder te brengen in de komende decennia”, aldus Per Ahl, CEO of Saab Digital Air Traffic Solutions.

Spies benadrukt de veiligheid: “Het afhandelen van verkeer door middel van deze nieuwe technologie voldoet uiteraard aan alle veiligheidsvoorschriften en heeft voordat het in gebruik wordt genomen ook goedkeuring nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). We zijn daarnaast in nauw overleg met onze partners, zoals de luchthavens, KLM Luchtvaartschool, luchthaven gebonden bedrijven en de recreatieve luchtvaart in de regio’s Groningen en Maastricht.”

De samenwerking met SDATS start in januari 2020. Vanaf eind 2021 gaat de toren- en naderingsluchtverkeersleiding van de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport  met de Remote Tower technologie vanaf Schiphol-Oost van start.