LVNL ziet af van juridische stappen voor heruitzenden radiotelefonie

LVNL ziet af van juridische stappen voor heruitzenden radiotelefonie

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ziet af van juridische stappen voor het heruitzenden van radiotelefonie (R/T) door media.

Gepubliceerd op

LVNL ziet af van juridische stappen voor heruitzenden radiotelefonie

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ziet af van juridische stappen voor het heruitzenden van radiotelefonie (R/T) door media. Recent verspreidden media R/T van een voorval op Schiphol van 18 januari jl. LVNL heeft besloten om de zaak verder te laten rusten in het belang van het lopende onderzoek van het voorval. De media waartegen mogelijk juridische stappen waren aangekondigd, NOS en NH Nieuws, zijn inmiddels op de hoogte gesteld.

Communicatie over voorvallen

Sinds 2014 rapporteert LVNL voorvallen proactief en transparant op haar website. Binnen 5 werkdagen na een voorval publiceren we een melding en na zorgvuldig onderzoek vullen we de conclusies van het onderzoek aan. Op deze manier kan iedereen zien welke voorvallen plaats hebben gevonden, hoe deze zijn ontstaan en welke maatregelen eventueel genomen worden om voorvallen in de toekomst te voorkomen. LVNL heeft lering getrokken uit de media-aandacht van afgelopen week en zal vanaf heden actief bekend maken wanneer er een voorval is gepubliceerd, door dit ook via twitter en een nieuwsbericht op de website bekend te maken.

Belang veiligheidsonderzoek

LVNL vindt het belang van veiligheidsonderzoek groot om lering te trekken en het operationele proces nog veiliger te maken. Daar is in Nederland de wet- en regelgeving een belangrijke factor in, maar niet de enige. Het is van groot belang dat we een open meldcultuur behouden in de organisatie. Hier blijft LVNL zich voor inzetten. Dit doen we bijvoorbeeld door gegevens intern zeer beperkt toegankelijk te stellen en extern nooit herleidbaar naar personen te laten zijn (o.a. stemgegevens en persoonlijke gegevens). Ook is het niet heruitzenden van de R/T ter bescherming van de privacy van verkeersleiders. Zo creëren we een omgeving waarin verkeersleiders maximaal vertrouwen hebben om voorvallen, ook waar ze zelf bij betrokken zijn, te blijven melden en de veiligheid te blijven verbeteren.