Metingen in de lucht en op de baan
De metingen in de lucht gebeuren met een Cessna-Citation-II meetvliegtuig (PH-LAB) van het NLR op vrijdag 17 november, zaterdag 25 november en zaterdag 2 december. Op de eerste meetdag zijn er een paar testvluchten en op de twee andere meetdagen duren de vluchten circa drie uur per dag. Het speciale meetvliegtuig vliegt op verschillende hoogten meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien ten opzichte van regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden, de geplande operatie en het verkeersaanbod. Maar zal waarschijnlijk plaatsvinden aan het einde van de middag en het einde van de avond. Als de geplande meetvluchten door omstandigheden niet op de geplande data kunnen plaatsvinden, dan zijn vrijdag 24 november, zondag 26 november en zondag 3 december gepland als reservedata. Daarnaast voert LVNL op maandag 20 november overdag grondmetingen op de baan. De Polderbaan is gedurende de metingen niet beschikbaar voor regulier vliegverkeer. Tijdens de meetvluchten worden de Kaagbaan, Buitenveldertbaan, Oostbaan en Aalsmeerbaan ingezet voor het vertrekkende/naderende vliegverkeer. Ook kan gebruik van de Oostbaan als landingsbaan voorkomen. Tijdens de meetvluchten is de Zwanenburgbaan niet inzetbaar.
Inzet Polderbaan na onderhoud
LVNL kan de Polderbaan weer volledig als landingsbaan (baan 18R) inzetten als de meetvluchten en grondmetingen zijn afgerond en de goede werking van het ILS is vastgesteld. Conform internationale veiligheidseisen moet na de werkzaamheden het ILS gedurende circa dertig dagen betrouwbaar en stabiel werken. Daarom wordt de Polderbaan eerst vrijgegeven voor landend vliegverkeer bij goede zichtomstandigheden. Als het ILS tijdens de betrouwbaarheidsperiode goed functioneert kan de Polderbaan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan veilig worden ingezet. De Polderbaan kan na het onderhoud wel direct worden ingezet als startbaan (baan 36L) bij noordenwind.
Note: Er mag alleen parallel geland worden (bijvoorbeeld op de Polderbaan en Zwanenburgbaan) als de ILS van de twee landingsbanen beschikbaar zijn. Als na afloop van de laatste meetvlucht wordt vastgesteld dat het ILS van de Polderbaan goed werkt, kunnen de Polderbaan en Zwanenburgbaan weer als parallelle landingsbanen worden ingezet.
UPDATE 3 januari 2024
Het nieuwe Instrument Landing Systeem (ILS) van de Polderbaan heeft sinds de ingebruikname betrouwbaar en stabiel gefunctioneerd conform internationale veiligheidseisen. De Polderbaan kan vanaf 3 januari 2024 weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet.