Korte schets LVNL
LVNL is al bijna honderd jaar een belangrijke schakel binnen het Nederlandse luchtruim. Wij zorgen 24/7 voor een veilige, efficiënte en milieubewuste afhandeling van het vliegverkeer op de vliegvelden en in het luchtruim. Het Nederlandse luchtruim behoort tot de drukste en meest complexe ter wereld. Schiphol is ondanks een kleine thuismarkt, een belangrijke speler op het gebied van aantal vluchten, passagiers en vracht in Europa en de wereld. De inkomende en uitgaande vliegtuigen worden iedere dag weer veilig en effectief van en naar Schiphol en de regionale luchthavens in Nederland geleid.
Onze rol is bijzonder. Niet alleen maken we deel uit van een complexe luchtvaartketen in een sector die volop in beweging is met veel uiteenlopende belangen, maar we nemen daarbij ook een unieke positie in op het snijvlak van overheid en samenleving, luchtvaartmaatschappijen en partners. Dat betekent ook dat onze organisatie blijvend moet werken aan de uitdagingen die daarbij horen, zoals het vinden en opleiden van de beste talenten en het optimaliseren van onze systemen.
LVNL is sinds 1 januari 1993 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat ressorteert onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). LVNL legt over haar prestaties verantwoording af aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en – na de integratie van de militaire luchtverkeersleiders – ook aan de minister van Defensie.
Op dit moment zijn er een aantal strategische veranderingen die samenhangen met ons vermogen om invulling te geven aan deze doelstellingen:
- Voldoende verkeersleiders: Om de ambities van de Nederlandse luchtvaartsector mogelijk te maken is eenrobuuste beschikbaarheid van voldoende luchtverkeersleiders noodzakelijk;
- iCAS: vervanging van het huidige verkeersleidingsysteem AAA uit 1996 (inclusief de aanpalende systemen)
door iCAS, dat een efficiëntere en meer planmatige afhandeling van het verkeer mogelijk maakt; - 1ATM: samenvoeging van de militaire en civiele luchtverkeersdienstverlening tot één organisatie binnen LVNL voor een zo effectief mogelijk gebruik en beheer van het luchtruim, gegarandeerde dienstverlening voor civiel én militair vliegverkeer en borging van de wettelijke taken van Defensie;
- Luchtruimherziening: herindeling van het Nederlandse luchtruim voor een veilige en efficiënte afhandeling van het verkeer met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Dit is een programma onder regie van de ministeries van IenW en Defensie, waaraan naast LVNL ook het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) deelnemen;
- Ontwikkelingen Schipholbeleid: zich verhouden tot kabinetsbeleid en rechterlijke uitspraken ten aanzien van het aantal vliegbewegingen op Schiphol en het daarmee samenhangende handhavingsstelsel;
- Drones: LVNL heeft de ambitie om een vitale rol te spelen bij de veilige, efficiënte en duurzame integratie van drones in het Nederlandse luchtruim.