Profiel lid RvT met specifieke kennis op financieel bestuurlijk gebied en van (technologische) innovatie van operationele processen

Profiel lid RvT met specifieke kennis op financieel bestuurlijk gebied en van (technologische) innovatie van operationele processen

Gepubliceerd op

Korte schets LVNL

LVNL is al bijna honderd jaar een belangrijke schakel binnen het Nederlandse luchtruim. Wij zorgen 24/7 voor een veilige, efficiënte en milieubewuste afhandeling van het vliegverkeer op de vliegvelden en in het luchtruim. Het Nederlandse luchtruim behoort tot de drukste en meest complexe ter wereld. Schiphol is ondanks een kleine thuismarkt, een belangrijke speler op het gebied van aantal vluchten, passagiers en vracht in Europa en de wereld. De inkomende en uitgaande vliegtuigen worden iedere dag weer veilig en effectief van en naar Schiphol en de regionale luchthavens in Nederland geleid.

Onze rol is bijzonder. Niet alleen maken we deel uit van een complexe luchtvaartketen in een sector die volop in beweging is met veel uiteenlopende belangen, maar we nemen daarbij ook een unieke positie in op het snijvlak van overheid en samenleving, luchtvaartmaatschappijen en partners. Dat betekent ook dat onze organisatie blijvend moet werken aan de uitdagingen die daarbij horen, zoals het vinden en opleiden van de beste talenten en het optimaliseren van onze systemen.


LVNL is sinds 1 januari 1993 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat ressorteert onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). LVNL legt over haar prestaties verantwoording af aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en – na de integratie van de militaire luchtverkeersleiders – ook aan de minister van Defensie.


Op dit moment zijn er een aantal strategische veranderingen die samenhangen met ons vermogen om invulling te geven aan deze doelstellingen:

  • Voldoende verkeersleiders: Om de ambities van de Nederlandse luchtvaartsector mogelijk te maken is eenrobuuste beschikbaarheid van voldoende luchtverkeersleiders noodzakelijk;

  • iCAS: vervanging van het huidige verkeersleidingsysteem AAA uit 1996 (inclusief de aanpalende systemen)
    door iCAS, dat een efficiëntere en meer planmatige afhandeling van het verkeer mogelijk maakt;

  • 1ATM: samenvoeging van de militaire en civiele luchtverkeersdienstverlening tot één organisatie binnen LVNL voor een zo effectief mogelijk gebruik en beheer van het luchtruim, gegarandeerde dienstverlening voor civiel én militair vliegverkeer en borging van de wettelijke taken van Defensie;

  • Luchtruimherziening: herindeling van het Nederlandse luchtruim voor een veilige en efficiënte afhandeling van het verkeer met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Dit is een programma onder regie van de ministeries van IenW en Defensie, waaraan naast LVNL ook het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) deelnemen;

  • Ontwikkelingen Schipholbeleid: zich verhouden tot kabinetsbeleid en rechterlijke uitspraken ten aanzien van het aantal vliegbewegingen op Schiphol en het daarmee samenhangende handhavingsstelsel;

  • Drones: LVNL heeft de ambitie om een vitale rol te spelen bij de veilige, efficiënte en duurzame integratie van drones in het Nederlandse luchtruim.

Een belangrijke rol van de Raad van Toezicht van LVNL is om het bestuur met raad en daad bij te staan. Daarom heeft zij met name, naast een controlerende taak, een belangrijke rol als adviseur -en klankbord richting het bestuur. Vanuit het eigen netwerk draagt de Raad van Toezicht bij aan het succesvol groeien en ontwikkelen van LVNL.


Hierbij is van belang dat LVNL publiekrechtelijke taken uitvoert en daarmee het algemene, openbare belang dient. Daardoor verschilt de rol van de Raad van Toezicht van LVNL van die van andere toezichthoudende organen in het bedrijfsleven en de non-profitsector. De specifieke bevoegdheden van de Raad zijn vastgelegd in de Wet Luchtvaart – die onder meer voorschrift dat de Raad moet instemmen met besluiten van het bestuur omtrent het meerjarenbeleidsplan, begroting en jaarrekening. Daarnaast staat de Raad van Toezicht in verbinding met de minister en de ambtelijke top van IenW, het ministerie waaronder LVNL ressorteert en
waaraan de Raad van Toezicht tevens advies kan uitbrengen.

De samenstelling van de Raad van Toezicht is zodanig dat

  • De leden dienen ten opzichte van elkaar, het bestuur, de Minister en welk deelbelang dan ook,
    onafhankelijk en kritisch te kunnen opereren;

  • Elk lid van de Raad van Toezicht geschikt is om de hoofdlijnen van het totale beleid van LVNL te
    beoordelen;

  • Elk lid van de Raad van Toezicht beschikt over specifieke deskundigheid, noodzakelijk voor de vervulling van zijn of haar taak;

  • De Raad van Toezicht LVNL bestaat momenteel uit vijf leden.

De LVNL laat zich in deze procedure bijstaan door TEN (The Executive Network), partner in executive search. Belangstellenden kunnen hun interesse kenbaar maken door een korte motivatie en actueel cv te sturen naar [email protected].

Specifieke vereisten voor deze portefeuille

  • Academisch denk- en werkniveau;
  • Kennis en ervaring op financieel bestuurlijk gebied en meer specifiek kennis van jaarrekeningen,
    budgettering, forecasting, compliance, financiering/treasury, IFRS, risicomanagement, accountantselectie
    en (interne) audit. Hierbij is kennis en ervaring met overheidsfinanciën een pré;
  • Specifieke kennis van (technologische) innovatie van operationele processen; 
  • Deskundigheid en ervaring met het beoordelen van financieel omvangrijke data/ ICT projecten;
  • Kennis van cybersecurity in het algemeen en NIS framework in het bijzonder;
  • Kennis en ervaring op het gebied van CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
  • In deze rol bent u tevens voorzitter van de auditcommittee;
  • Ervaring als commissaris, bij voorkeur in een auditcommittee.

Remuneratie en duur benoeming

De benoeming is voor de duur van een periode van vier jaar. U bent éénmaal herbenoembaar voor de periode van maximaal vier jaar. De beloning is vastgelegd in het Reglement Raad van Toezicht LVNL en bedraagt 8% van het algemene WNT-maximum en een maandelijkse netto-onkostenvergoeding van EUR 200,--. Het bezoldigingsmaximum voor 2024 is € 23.300.