Uitbreiding partnerschap voor verdere ontwikkeling Europees luchtruim

Uitbreiding partnerschap voor verdere ontwikkeling Europees luchtruim

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) breidt samen met de andere leden van iTEC Alliance en EUROCONTROL hun partnerschap verder uit in de gezamenlijke ontwikkeling van interoperability.

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) breidt samen met de andere leden van iTEC Alliance en EUROCONTROL hun partnerschap verder uit in de gezamenlijke ontwikkeling van interoperability. Interoperabiliy zorgt ervoor dat de systemen van verschillende luchtverkeersleidingsorganisaties gegevens kunnen uitwisselen. Op woensdag 13 maart tekenden de organisaties hiervoor een overeenkomst. 

Interoperabiliy is een essentieel element om te komen tot een gemeenschappelijk Europees luchtruim, ook wel Single European Sky genoemd. Met de overeenkomst kunnen luchtverkeersleidingsorganisaties (ANSP's) hiervoor gezamenlijk operationele concepten ontwikkelen en de eisen hiervoor opstellen. Zo kan op een veilige en efficiënte manier worden ingespeeld op de vraag naar vliegen in Europa.

Optimaliseren vliegroutes

De operationele concepten ondersteunen de uitwisseling van vluchtgegevens in de toekomst en verbeteren de consistentie in het systeem. Door vluchtgegevens te delen tussen ANSP's en de Network Manager kunnen ze bijvoorbeeld de route van een vliegtuig optimaliseren. Het is een belangrijke vereiste van de Pilot Common Project-regelgeving van de Europese Commissie. 

CFO Marlou Banning tekende namens Luchtverkeersleiding Nederland de overeenkomst. Ze licht toe: “Deze overeenkomst is een belangrijke stap die de samenwerking tussen iTEC en EUROCONTROL verder versterkt. Dankzij interoperability kunnen de luchtverkeersleidingsorganisaties die betrokken zijn bij het begeleiden van een vliegtuig in de toekomst alle informatie delen die voor deze vlucht nodig is. Zij kunnen dan samen met de Network Manager de route optimaliseren. Deze technologie vormt de basis voor het  verbeteren van prestaties van het ATM-systeem in Europa.” 

Over iTEC Alliance

De iTEC Alliance verenigt zeven luchtverkeersleidingsorganisaties met als doel om gezamenlijk presentaties en efficiëntie te verbeteren. Daarbij richt de iTEC Alliance zich onder meer op het gezamenlijk ontwikkelen van operationele concepten, luchtruim- en systeemstructuren. De Founding Members van de iTEC Alliance zijn de luchtverkeersleidingsorganisaties DFS uit Duitsland, Enaire uit Spanje, NATS uit het Verenigd Koninkrijk en technologiebedrijf Indra. Andere leden van de iTEC Alliance zijn Avinor Air Navigation Services uit Noorwegen, het Poolse PANSA, Oro Navigacjia uit Litouwen en Luchtverkeersleiding Nederland.

Kijk voor meer informatie over de iTEC Alliance op: www.itec.aero

Over EUROCONTROL, MUAC en Network Manager

EUROCONTROL is een intergouvernementele organisatie die de lidstaten helpt met het veilig, efficiënt en milieubewust verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten in de Europese regio. 

Maastricht Upper Area Control (MUAC) van EUROCONTROL verzorgt grensoverschrijdende luchtverkeersleiding in het bovenste luchtruim van België, Luxemburg, Nederland en Noordwest-Duitsland. Jaarlijks passeren ongeveer 1,9 miljoen vluchten het luchtruim van MUAC, tijdens piekdagen in de zomer de zomer meer dan 5.700 vluchten per dag. 

De Network Manager coördineert proactief de prestaties van het Europese netwerk door middel van monitoring en analyse voor bijna 10 miljoen vluchten per jaar.

Kijk voor meer informatie over EUROCONTROL, MUAC en Network Manager op: www.eurocontrol.nl