Van 17 tot en met 30 juni, tijdens het baanonderhoud door luchthaven Schiphol, was de Zwanenburgbaan in het geheel niet beschikbaar. Sinds 1 juli wordt de Zwanenburgbaan weer gebruikt als startbaan in noordelijke richting (36C). Voor landend vliegverkeer wordt er meer gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan en Oostbaan.
Daarnaast kan het op momenten voorkomen dat de Zwanenburgbaan kort wordt gebruikt als startbaan in zuidelijke richting (18C) of als landingsbaan in één van beide richtingen (18C of 36C). Bijvoorbeeld wanneer de geluidspreferente Polderbaan of Kaagbaan niet beschikbaar zijn vanwege korte onderhoudswerkzaamheden (zoals het reinigen van de baanverlichting). Omdat er tot medio september geen ILS beschikbaar is, kunnen vliegtuigen dan alleen landen op de Zwanenburgbaan met behulp van satellietnavigatie. Hiervoor is speciale apparatuur nodig in de cockpit van het vliegtuig.
Het is niet mogelijk om te landen op de Zwanenburgbaan in combinatie met landen op de Polderbaan of Aalsmeerbaan (parallel landen). Om op parallelle banen te kunnen landen is op beide landingsbanen een werkend ILS nodig om een veilige landing te waarborgen.