Korte surveyvluchten

Wat is een korte surveyvlucht?

Een korte surveyvlucht is een surveyvlucht in een CTR of in Schiphol TMA 7 of 8, waarbij gedurende maximaal 10 minuten opnamen worden gemaakt boven een object, met een maximum van vijf objecten per vlucht.

Surveyvluchten in een CTR of in Schiphol TMA 7 of 8 die langer dan 10 minuten duren en surveyvluchten in overig luchtruim zijn surveyprojecten.

Korte surveyvlucht aanvragen

  1. Vul het aanvraagformulier in en mail het naar de Operationele Helpdesk.
  2. Dien je vliegplan in als je toestemming hebt gekregen.

1. Aanvraagformulier invullen en mailen

Vul het aanvraagformulier voor de betreffende gebied in. Mail het ingevulde aanvraagformulier, minimaal één uur voor aanvang van je vlucht, naar de Operationele Helpdesk. De Operationele Helpdesk belt je voor goedkeuring of overleg.

* Voer je een korte surveyvlucht uit in de Schiphol CTR? Dan is het invullen van een SPO-nummer verplicht. Meer informatie hierover vind je op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

2. Vliegplan indienen

Na toestemming dien je een vliegplan in via de gebruikelijke kanalen. Adresseer de Operationele Helpdesk mee via EHAMZXHD. Houdt de Operationele Helpdesk telefonisch op de hoogte van uitstel, annulering of wijziging van je vlucht.

Verantwoordelijkheden van de vluchtuitvoerder

Als vluchtuitvoerder van een korte surveyvlucht binnen de Amsterdam FIR ben je te allen tijde zelf verantwoordelijk voor:

  • Het up-to-date houden van het vliegplan.
  • Telefonisch informeren van de Operationele Helpdesk over uitstel, annulering of wijziging van de vlucht.
  • Nauwlettend opvolgen van aanwijzingen van de Operationele Helpdesk.
  • Inwinnen van geldige NOTAM-informatie.
  • Verkrijgen van een klaring van de betrokken luchtverkeersleidingsdienst tijdens je vlucht, voordat je gecontroleerd luchtruim binnenvliegt.
  • Coördinatie van de vlucht met buitenlandse luchtverkeersleidingsdienst
    Als een deel van de surveyvlucht plaatsvindt buiten de Amsterdam FIR of in een deel van de Amsterdam FIR waar ATS aan een buitenlandse luchtverkeersleidingsdienst is gedelegeerd, dan ben je als vluchtuitvoerder te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het vooraf coördineren van de vlucht met de buitenlandse luchtverkeersleidingsdienst. Houd rekening met de verplichtingen die de lokale wet- en regelgeving stelt.

Toestemming is geen Klaring

Het feit dat de Operationele Helpdesk coördineert en toestemming geeft voor je vlucht, betekent weliswaar dat de luchtverkeersleidingsdienst op de hoogte is van je voornemen, maar niet dat de luchtverkeersleidingsdienst je een klaring heeft gegeven. Je dient de klaring van de luchtverkeersleider tijdens de vlucht via de betreffende frequentie te ontvangen.

Als operationele redenen dat vereisen, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de surveyvlucht uitstellen, annuleren, of laten afbreken. Ook kan een korte surveyvlucht elk moment worden geweigerd.

 

Contact

Operationele Helpdesk

Intermediair tussen luchtvarenden en verkeersleiding

Dagelijks bereikbaar tussen 07.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd) voor aanvragen voor speciale vluchten, activiteiten en evenementen.

Operationele Helpdesk